Middels turer

Breikvamsnosi sett fra Tyinholmen

Her er forslag til fine dagsturer i området rundt Tyinholmen. Toppene er lett tilgjengelige, og du vil oppleve et flott utsyn med fine naturopplevelser på veien:

Rusteggen (1640 moh)

Rusteggen er en karakteristisk rødaktig fjellrygg som ligger opp og nordvest for Tyinholmen. Det er enkel adkomst på T-merket sti opp fra Tyinholmen - over «Sukkenes bro» (stor stein som ligger over bekken fra Sløtatjern) - videre opp til stiskillet mellom Skogadalsbøen og Fondsbu/Tyinholmen, og deretter rett mot nord og oppover ryggen som ender ved varden på 1640 moh. Herfra har du en majestetisk utsikt mot Skagastølstindene, Falketind og Uranosmassivet.

Ørneberget (1540 moh)

Dette er en fin topp sentralt i Koldedalen. Fra Tyinholmen er det enkleste å gå, sykle eller kjøre innover Koldedalen og stanse etter den 3. bruen, om lag 5  kilometer inn i dalen. Du sikter deg inn mot en grønn flanke til høyre for ryggen, passerer et lite tjern og følger bekken oppover. Flere alternative adkomster opp siste stykke. Storslagen utsikt mot Falketind og Hurrungane i vest.

Breikvamsnosi (1720 moh)

Den nærmeste av de karakteristiske toppene i området rundt Tyinholmen, Breikvamsnosi, reiser seg rett opp ved nordvestsiden av Tyinvannet. Her kan man gå inn på sti mot Vettismork, ved den tredje bruen på veien innover Koldedalen. Stigen går på venstre siden av Koldedøla og videre mot brefallet på den første Koldedalsbreen, før man skjærer opp til venstre oppover langs ryggen på Breikvamsnosi. Litt bratt ur og det kan også ligge noen snøfelt som du må passere. Turen går så rett opp til varden med en fantastisk utsikt mot Falketind og Hurrungene i vest og østover mot Bygdin, Galdebergtind og Torfinnstindene.